ABN AMRO vermindert compliance-risicoās met een snellere, klantgerichte aanpak
Het toegenomen inzicht van ABN AMRO in de complexe eigendomsstructuren van wereldwijde bedrijven stelt de bank in staat om efficiƫnter te voldoen aan de eisen van de toezichthouders, waardoor het risico voor de bank aanzienlijk wordt verminderd. Ook kan de bank sneller reageren op interne verzoeken om klantinformatie.
1. De uitdaging
Het verminderen van het compliance-risico en het automatiseren van handmatige processen
ABN AMRO stond voor twee grote uitdagingen. Ten eerste wilde de bank haar bekwaamheid versterken om te voldoen aan de regelgeving voor de bestrijding van witwassen, terrorismebestrijding en andere criminele activiteiten. Dit betekende dat de bank meer inzicht moest krijgen in de bestuurders van de onderneming en in de Ultimate Beneficial Ownership van haar klanten en potentiĆ«le klanten. ABN AMRO wilde ook haar vermogen om politiek prominente personen (PEPās) en organisaties en instellingen op sanctielijsten te identificeren versterken, zodat de onderneming haar compliance- en reputatierisicoās kon verminderen.
ABN AMROās andere doel was om haar SAP-systeem te verbeteren en te automatiseren met gegevens voor de afdeling Procure2Pay van het bedrijf. De huidige processen van de bank omvatten veel handmatig werk, wat resulteerde in hogere kosten voor leveranciersbeheer en de afhandeling van crediteurenadministratie. ABN AMRO had behoefte aan een geĆÆntegreerde oplossing met geautomatiseerde workflowmogelijkheden voor het triggeren van taken en e-mails.
2 De oplossing
Master Data Management voor betrouwbare, actuele gegevens
In het kader van de eerste uitdaging heeft ABN AMRO een beroep gedaan op Altares Dun & Bradstreet voor de mogelijkheden om haar gegevens op te schonen en een Global Beneficial Ownership-database op te zetten.
Altares Dun & Bradstreet heeft ook de screeningmogelijkheden van ABN AMRO uitgebreid met geavanceerde en meer op maat gemaakte monitoring van een screeningspartner van Dun & Bradstreet. Gegevens, intelligentie en analyses worden gecombineerd om de risicoās te monitoren en waarschuwingen te geven.
Om de tweede uitdaging aan te gaan, heeft ABN AMRO D&B Connect geĆÆmplementeerd, een proces management platform dat geĆÆntegreerd is met SAP, waardoor de bank in staat is om business partners te monitoren in SAPās ERP-omgeving. D&B Connect stelt de bank in staat om robuust Master Data Management uit te voeren om dubbele records te identificeren, accounts bij te werken en nieuwe accounts aan te maken. De oplossing koppelt ook interne informatie aan externe betalingssystemen en helpt gebruikers om binnen enkele seconden kredietbeslissingen te nemen voor wereldwijde transacties op basis van individuele regels. Daarnaast kan het ook compliance ondersteunen door PEPās te identificeren en personen en bedrijven te vergelijken met sanctielijsten.
3. Het resultaat
Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening
Het toegenomen inzicht van ABN AMRO in de complexe eigendomsstructuren van wereldwijde bedrijven stelt de bank in staat om efficiƫnter te voldoen aan de eisen van de toezichthouders, waardoor het risico voor de bank aanzienlijk wordt verminderd. Ook kan de bank sneller reageren op interne verzoeken om klantinformatie.
Daarnaast is het proces voor het screenen van klanten en het aanpassen van de risicoportefeuille van de bank aanzienlijk gestroomlijnd voor de bank en haar klanten. Bovendien is door de directe toegang tot betrouwbare bedrijfsgegevens een snelle kredietcontrole en een betere dienstverlening aan de klant mogelijk.
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’