Allianz Trade gebruikt Direct+ voor internationale API en kredietbeoordeling
Allianz Trade, wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekering, biedt al ruim 100 jaar zekerheid voor bedrijven die op rekening zakendoen. Met een AA rating door Standard & Poorās en Allianz als moederbedrijf, zijn zij een betrouwbare en ervaren partner voor hun zakelijke klanten. Het bedrijf verzamelt dagelijks inzichten over meer dan 83 miljoen bedrijven wereldwijd, om zo in te schatten hoe groot het betaalrisico is dat potentiĆ«le partners met zich meebrengen.
Allianz Trade
62.000+
Klanten wereldwijd
83M
Bedrijven in database
55
Vestigingen wereldwijd
Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data. Data moet kwalitatief in orde zijn, snel beschikbaar zijn en relevant. Dat zijn sleutelelementen om ons werk te kunnen doen en onze klanten overal goed te kunnen bedienen. Altares Dun & Bradstreet helpt ons daarbij. ā
1. De uitdaging
Zonder data kunnen wij ons werk niet doen
Allianz Trade wil bescherming bieden aan bedrijven tegen schade door onbetaalde facturen. Vanuit het hoofdkantoor kwam er de ambitie om deze diensten te verbeteren en stroomlijnen. Dit was nodig om internationaal nog slimmer, efficiƫnter en kosteneffectiever te werken binnen en tussen alle kantoren.
Altares Dun & Bradstreet levert die betrouwbare, real-time data via hun wereldwijde netwerk (WWN), bestaand uit vestigingen van het bedrijf zelf en externe informatieleveranciers.
Een jaar geleden kwam het besluit van het hoofdkantoor van Allianz Trade, om wereldwijd met dezelfde API te gaan werken. Dit maakt de samenwerking tussen de diverse kantoren eenvoudiger en gestroomlijnder. Niet alleen werkt dat efficiƫnter voor de specialisten die de klanten bedienen, maar het is ook gemakkelijker voor de IT-afdeling die op deze manier technische problemen sneller kan oplossen.
Het was belangrijk voor Allianz Trade om alles uniform te kunnen regelen binnen de diverse internationale kantoren en Altares Dun & Bradstreet kon dit faciliteren. Zij hebben geholpen bij het implementeren van de nieuwe oplossing in Nederland en Belgiƫ.
2 De oplossing
Internationale real-time data door Direct+
De oplossing werd gevonden bij het uitrollen van een API wereldwijd voor alle zakelijke klanten. Om dit mogelijk te maken, gebruikt het bedrijf Direct+, een product van Altares Dun & Bradstreet. Dit betekent een uitbreiding op een jarenlange samenwerking tussen beide bedrijven.
De medewerkers van Allianz Trade werken al meerdere jaren met de bedrijfsdata van Altares Dun & Bradstreet. Om consistentie te waarborgen bij het gebruik van dezelfde API in alle kantoren, bood Altares Dun & Bradstreet de oplossing Direct+ aan. Deze oplossing zorgt ervoor dat Allianz Trade te allen tijde accurate data kan aanvragen over bedrijven wereldwijd. Daarnaast ondersteunt het de IT-connectie van alle kantoren binnen het bedrijf.
Bijna alle medewerkers van Allianz Trade komen in contact met Direct+. De snelheid en kwaliteit van de data hebben effect op het gehele bedrijf.
āWij moeten bepalen wat de risicoās zijn wanneer je met een bedrijf in zee gaat en daar isactuele data bij nodigā, zegt Yucekaya. āMet dit systeem kunnen we gemakkelijk en geautomatiseerd internationaal opererenā.
2015
5
2023
3. Het resultaat
Wereldwijde samenwerking
āHet implementeren van Direct+ bood ons ook uitdagingen. Dat is vaak zo met IT-implementaties en gedurende de implementatie vereist het iets meer werk van de medewerkers, maar het is een belangrijke en welkome investering voor de toekomstā, zegt Yucekaya.
De nieuwe oplossing van Direct+ biedt Allianz Trade de mogelijkheid om meer data te ontvangen van bedrijven over de hele wereld. āUiteindelijk merken onze medewerkers er niet veel vanā, zegt Yucekaya. āMaar dat beschouw ik als een positief aspect. Als je een heel systeem verbetert en de meeste mensen merken daar niets van, behalve dat alles sneller en efficiĆ«nter gaat, dan heb je dat dus goed gedaan.ā
De Toekomst
Voor de toekomst staat er meer internationale uitbreiding op de planning. Naast Nederland en Belgiƫ is Altares Dun & Bradstreet nu bezig met het implementeren van Direct+ en dezelfde API in Luxemburg.
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’