Canon: Exact weten met wie je internationaal zaken doet

Interview met Monique Diepenhorst – du Burck – Contract Review Manager

Canon Medical Systems Europe (voorheen bekend als Toshiba Medical Systems) is leverancier van medische systemen. De organisatie blinkt uit in systemen voor diagnostische beeldvorming, waaronder röntgen, MRI, CT en echografie. Door continu te innoveren draagt de organisatie bij aan de kwaliteit van leven voor mensen wereldwijd. En met een uitgebreid netwerk van bijna 100 dochterondernemingen en filialen is de dynamiek groot. Belangrijke innovaties als de eerste digitale computer (1954), het eerste cardio echo systeem (1978) en de eerste DVD (1995) zijn ontwikkeld door Canon. Monique werkte al bij haar vorige werkgever met de producten van Altares Dun & Bradstreet. DNBi is voor Toshiba onmisbaar om grip te houden op alle internationale dealers, eindgebruikers en leveranciers. Onlangs is hier Onboard aan toegevoegd voor het beheersen van de compliance wet- en regelgeving.

Canon: Exact weten met wie je internationaal zaken doet

Interview met Monique Diepenhorst – du Burck – Contract Review Manager

Canon Medical Systems Europe (voorheen bekend als Toshiba Medical Systems) is leverancier van medische systemen. De organisatie blinkt uit in systemen voor diagnostische beeldvorming, waaronder röntgen, MRI, CT en echografie. Door continu te innoveren draagt de organisatie bij aan de kwaliteit van leven voor mensen wereldwijd. En met een uitgebreid netwerk van bijna 100 dochterondernemingen en filialen is de dynamiek groot. Belangrijke innovaties als de eerste digitale computer (1954), het eerste cardio echo systeem (1978) en de eerste DVD (1995) zijn ontwikkeld door Toshiba. Monique werkte al bij haar vorige werkgever met de producten van Altares Dun & Bradstreet. DNBi is voor Canon onmisbaar om grip te houden op alle internationale dealers, eindgebruikers en leveranciers. Onlangs is hier Onboard aan toegevoegd voor het beheersen van de compliance wet- en regelgeving.

1. De uitdaging

Betrouwbare dealers in oost Europa en Rusland

Toen ik in 1998 in dienst trad bij Canon Medical Systems was er nog niets waarmee we risico’s systematisch in kaart brachten. Vanuit mijn vorige werkgever Eurobrom werkte ik naar tevredenheid samen met Altares Dun & Bradstreet. Ik was goed te spreken over de mensen en de credit management oplossingen die me werden geboden. En zo werd Altares Dun & Bradstreet wederom mijn partner in mijn uitdaging bij Canon.

Onze medische apparatuur wordt vaak bekostigd met overheidsgeld. Maar we kunnen niet direct contracten afsluiten met de overheid, er moet een dealer tussen zitten. Binnen Europa, Rusland en een aantal ex-Sovjetstaten werkt Canon met zo’n 70 dealers. Dit zijn bedrijven die onze medische systemen verkopen aan ziekenhuizen in verschillende landen. Iedere dealer is gespecialiseerd op een bepaald product maar ook op een bepaalde regio. Omdat zij cruciaal zijn voor onze bedrijfsvoering, willen we weten met wie we precies te maken hebben. We doen veel zaken met Rusland en de stan-landen en ervaren veel culturele verschillen. In Nederland moet een bedrijf zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. In het grote Rusland kennen ze dit niet, daar gelden andere regels. Er is alleen een registratieplicht. De Russen hebben bijvoorbeeld echt een compleet andere kijk op zaken doen.”

Om er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.”

2. De oplossing

Anticiperen op actuele regelgeving

“Met de creditmanagement oplossing DNBi vind ik al onze dealers, eindgebruikers en leveranciers terug in één online systeem. Ik log zeker twee keer per week in en – in periodes dat er veel nieuwe klanten bijkomen – soms nog wat vaker. Ik check onze bestaande klanten dan even, bijvoorbeeld als de jaarcijfers zijn geüpdatet. Bij iedere verandering ontvang ik een mailupdate van Altares Dun & Bradstreet. Daaruit maak ik bijvoorbeeld op dat er een directielid vertrekt of er betalingsachterstanden zijn bij een klant. Er gaat veel geld om in medische apparatuur. De openstaande posten moet ik scherp in het oog houden en dat gaat me goed af met DNBi.

Ik ben hoofdgebruiker van ons systeem en zorg dat alle dealers en eindgebruikers er goed in staan. Hoewel wij weinig contact hebben met de eindgebruikers van onze apparatuur, staan zij allemaal vermeld in ons systeem. Dat stelt onze serviceploeg in staat om snel naar de juiste locatie af te reizen als er zich problemen voordoen. Mijn collega van de afdeling internal affairs maakt ook dankbaar gebruik van DNBi om zicht te houden op leveranciers en inkopers. Eens per jaar evalueren we met Altares Dun & Bradstreet of het systeem nog aan onze wensen voldoet.”

Als we iets niet kunnen vinden, we een duister gevoel hebben bij een bepaalde partij of simpelweg een vraag hebben over het systeem bellen we met Altares Dun & Bradstreet. Zij helpen ons dan verder en onderzoeken datgene wat er nodig is om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Deze onderzoeksresultaten bepalen vervolgens of ik wel of niet in zee ga met een partij.”

3. Het resultaat

Screening op het hoogste niveau

Innovatie vormt de ruggengraat van Canon. Maar ook Altares Dun & Bradstreet groeit. De organisatie verzamelt steeds meer data en kan dus steeds meer producten leveren. Sinds 2014 maken we daarom ook gebruik van de compliance oplossing Onboard. In Onboard vind ik alle gegevens die ook in DNBi staan maar hier zijn ze aangevuld met compliance informatie. Met dit systeem verifiëren we of dealers wereldwijd voldoen aan de actuele regelgeving. Rusland en Europa hebben een andere kijk op wetten en regels. Screening is bijvoorbeeld geen onderdeel van de Russische cultuur, daar moeten we zelf zorg voor dragen. Maar denk ook aan het filteren op relatief nieuwe fenomenen als internationale sanctielijsten. Daar moeten we constant op anticiperen.

Vaste waarde in roerige tijden

“De kwaliteit van internationale data is cruciaal voor onze bedrijfsvoering. Daarin is Altares Dun & Bradstreet simpelweg nummer 1. En hoewel de data van over de hele wereld bij elkaar moet worden gebracht, ontvang ik de rapporten razendsnel. Als een BV niet bekend is vraag ik Altares Dun & Bradstreet om een onderzoek op te starten. Vaak is een dag of vier voldoende om mij goed inzicht te verschaffen. Geen dag is hetzelfde, geen klant is hetzelfde, geen deal is hetzelfde. Maar ons creditmanagement en compliance proces is goed gebouwd en daarmee een vaste waarde in roerige tijden.”

Geen dag is hetzelfde, geen klant is hetzelfde, geen deal is hetzelfde. Maar ons creditmanagement en compliance proces is goed gebouwd en daarmee een vaste waarde in roerige tijden.”

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Canon je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.