ABN AMRO vermindert compliance-risico’s met een snellere, klantgerichte aanpak

ABN AMRO biedt retail-, private- en commercialbanking-klanten in Nederland en over de hele wereld een compleet assortiment aan producten en diensten. De in Amsterdam gebaseerde bank biedt ook nationale en internationale adviesdiensten aan. ABN AMRO’s topprioriteit is het bieden van de best mogelijke service om aan de steeds veranderende behoeften van haar klanten in de voortdurend veranderende marktomstandigheden te voldoen.

ABN AMRO vermindert compliance-risico’s met een snellere, klantgerichte aanpak

ABN AMRO biedt retail-, private- en commercialbanking-klanten in Nederland en over de hele wereld een compleet assortiment aan producten en diensten. De in Amsterdam gebaseerde bank biedt ook nationale en internationale adviesdiensten aan. ABN AMRO’s topprioriteit is het bieden van de best mogelijke service om aan de steeds veranderende behoeften van haar klanten in de voortdurend veranderende marktomstandigheden te voldoen.

1. De uitdaging

Het verminderen van het compliance-risico en het automatiseren van handmatige processen

ABN AMRO stond voor twee grote uitdagingen. Ten eerste wilde de bank haar bekwaamheid versterken om te voldoen aan de regelgeving voor de bestrijding van witwassen, terrorismebestrijding en andere criminele activiteiten. Dit betekende dat de bank meer inzicht moest krijgen in de bestuurders van de onderneming en in de Ultimate Beneficial Ownership van haar klanten en potentiële klanten. ABN AMRO wilde ook haar vermogen om politiek prominente personen (PEP’s) en organisaties en instellingen op sanctielijsten te identificeren versterken, zodat de onderneming haar compliance- en reputatierisico’s kon verminderen.

ABN AMRO’s andere doel was om haar SAP-systeem te verbeteren en te automatiseren met gegevens voor de afdeling Procure2Pay van het bedrijf. De huidige processen van de bank omvatten veel handmatig werk, wat resulteerde in hogere kosten voor leveranciersbeheer en de afhandeling van crediteurenadministratie. ABN AMRO had behoefte aan een geïntegreerde oplossing met geautomatiseerde workflowmogelijkheden voor het triggeren van taken en e-mails.

Wanneer een ondernemer naar een van onze vestigingen komt, kunnen we hem of haar direct voorzien van een passende financieringsoplossing. In een wereld waarin het risicobeleid steeds belangrijker wordt, is dit een zeer klantgerichte aanpak en krijgt dit veel lof van onze klanten”

2. De oplossing

Master Data Management voor betrouwbare, actuele gegevens

In het kader van de eerste uitdaging heeft ABN AMRO een beroep gedaan op Altares Dun & Bradstreet voor de mogelijkheden om haar gegevens op te schonen en een Global Beneficial Ownership-database op te zetten. Altares Dun & Bradstreet heeft ook de screeningmogelijkheden van ABN AMRO uitgebreid met geavanceerde en meer op maat gemaakte monitoring van de partner van Dun & Bradstreet, Regulatory DataCorp (RDC). Gegevens, intelligentie en analyses worden gecombineerd om de risico’s te monitoren en waarschuwingen te geven.

Om de tweede uitdaging aan te gaan, heeft ABN AMRO D&B Connect geïmplementeerd, een proces management platform dat geïntegreerd is met SAP, waardoor de bank in staat is om business partners te monitoren in SAP’s ERP-omgeving. D&B Connect stelt de bank in staat om robuust Master Data Management uit te voeren om dubbele records te identificeren, accounts bij te werken en nieuwe accounts aan te maken. De oplossing koppelt ook interne informatie aan externe betalingssystemen en helpt gebruikers om binnen enkele seconden kredietbeslissingen te nemen voor wereldwijde transacties op basis van individuele regels. Daarnaast kan het ook compliance ondersteunen door PEP’s te identificeren en personen en bedrijven te vergelijken met sanctielijsten.

D&B Connect stelt de bank in staat om robuust Master Data Management uit te voeren om dubbele records te identificeren, accounts bij te werken en nieuwe accounts aan te maken. Daarnaast kan het ook compliance ondersteunen door PEP’s te identificeren en personen en bedrijven te vergelijken met sanctielijsten.”

3. Het resultaat

Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening

Het toegenomen inzicht van ABN AMRO in de complexe eigendomsstructuren van wereldwijde bedrijven stelt de bank in staat om efficiënter te voldoen aan de eisen van de toezichthouders, waardoor het risico voor de bank aanzienlijk wordt verminderd. Ook kan de bank sneller reageren op interne verzoeken om klantinformatie.

Daarnaast is het proces voor het screenen van klanten en het aanpassen van de risicoportefeuille van de bank aanzienlijk gestroomlijnd voor de bank en haar klanten. Bovendien is door de directe toegang tot betrouwbare bedrijfsgegevens een snelle kredietcontrole en een betere dienstverlening aan de klant mogelijk.

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van ABN AMRO je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.