Barco: Een veelbelovende markt overzichtelijk in beeld gebracht

Interview met Katia Villaseca Palomeque – Market Intelligence Manager Barco

Op zoek naar een groot scherm of een andere slimme visuele oplossing? Grote kans dat je dan Barco tegen het lijf loopt. Het Belgische bedrijf levert al meer dan tachtig jaar wereldwijd visuele producten aan onder andere de entertainmentbranche, de gezondheidszorg en de enterprise-sector. Denk hierbij aan bioscoopschermen, led-displays, videowalls en projectoren. Omdat de organisatie haar marktaandeel van het product ClickShare, een draadloze presentatieoplossing voor vergaderruimtes, in de enterprise-sector wilde uitbreiden, werd de hulp van Altares Dun & Bradstreet’s tool Market Insight aangewend. Market Insight analyseert markt- en klantdata en transformeert deze in groeikansen voor bedrijven.

Barco: Een veelbelovende markt overzichtelijk in beeld gebracht

Interview met Katia Villaseca Palomeque – Market Intelligence Manager Barco

Op zoek naar een groot scherm of een andere slimme visuele oplossing? Grote kans dat je dan Barco tegen het lijf loopt. Het Belgische bedrijf levert al meer dan tachtig jaar wereldwijd visuele producten aan onder andere de entertainmentbranche, de gezondheidszorg en de enterprise-sector. Denk hierbij aan bioscoopschermen, led-displays, videowalls en projectoren. Omdat de organisatie haar marktaandeel van het product ClickShare, een draadloze presentatieoplossing voor vergaderruimtes, in de enterprise-sector wilde uitbreiden, werd de hulp van Altares Dun & Bradstreet’s tool Market Insight aangewend. Market Insight analyseert markt- en klantdata en transformeert deze in groeikansen voor bedrijven.

1. De uitdaging

Overvloed aan data

Katia vertelt: “Aan het begin van onze samenwerking hadden we drie vraagstukken liggen voor Altares Dun & Bradstreet. Ten eerste wilden we meer potentiële klanten in de enterprise-sector identificeren. Ten tweede wilden we betere strategische beslissingen kunnen nemen. Tot slot vonden we het belangrijk om onze eigen klanten in deze sector nog beter te leren kennen. Welke familiestructuren bestaan er en in welke andere branches zijn ze werkzaam?” Aangezien de enterprisemarkt zo divers is, was de hoeveelheid data die Barco binnen kreeg ook niet mis. Bij de start van de samenwerking was dit misschien zelfs wat te veel van het goede voor Katia’s team: “Market Insight kent verschillende functionaliteiten en er is veel data beschikbaar. Je moet wel weten hoe je welke informatie kan verkrijgen en kan clusteren. We dachten op het moment dat we de tool kregen, we gelijk de juiste data voor handen hadden. Zo werkte het niet.”

Ten eerste wilden we meer potentiële klanten in de enterprise-sector identificeren. Ten tweede wilden we betere strategische beslissingen kunnen nemen. Tot slot vonden we het belangrijk om onze eigen klanten in deze sector nog beter te leren kennen. Welke familiestructuren bestaan er en in welke andere branches zijn ze werkzaam?”

2. De oplossing

Kant-en-klare analyses

Altares Dun & Bradstreet is opnieuw in gesprek gegaan met Barco om te ontdekken hoe ze hen beter konden ondersteunen en beter bij hun behoeftes konden aansluiten. Het bleek voor Barco niet haalbaar te zijn om zelf alle data uit te lezen. Er is toen besloten om een projectteam van Altares Dun & Bradstreet blijvend in te zetten voor Barco. Katia: “We sturen een lijst op met kenmerken van bedrijven die we graag zouden willen opnemen in ons klantportfolio, waarmee het projectteam vervolgens aan de slag gaat. Het team kan ons precies vertellen welke grenzen er bestaan en waar we rekening mee moeten houden.” Market Insight vergelijkt de profielen van de al bestaande klanten van Barco met profielen op de markt. De tool identificeert op deze manier potentiële klanten en leads voor Barco. Ook wordt er gekeken naar de branches of markten waarin bestaande klanten nog meer actief zijn, en of hier bepaalde kansen liggen voor de organisatie. Het projectteam profileert daarnaast nieuwe en bestaande markten voor Barco en voorziet het bedrijf van strategische inzichten.”

Inzicht in besluitvorming

Een van de laatste functionaliteiten die is toegevoegd is de DMU-test (Decision Making Unit). Deze test laat zien welke entiteit de werkelijke beslismaker is in een organisatie. Dit zorgt ervoor dat Barco nu doelgericht op een entiteit kan afstappen en direct met de juiste persoon aan tafel zit. Katia: “Het is waardevol voor ons om te weten op welke manier en waar beslissingen gemaakt worden in een organisatie. Dit bespaart veel tijd en geeft ons ook beter inzicht in de familiestructuur van de organisatie.”

“We sturen een lijst op met kenmerken van bedrijven die we graag zouden willen opnemen in ons klantportfolio, waarmee het projectteam vervolgens aan de slag gaat. Het team kan ons precies vertellen welke grenzen er bestaan en waar we rekening mee moeten houden.”

3. Het resultaat

Strategische besluitvorming door sterke samenwerking

Door deze nieuwe vorm van samenwerking maakt Barco nu optimaal gebruik van de data die beschikbaar is. Katia: “We werken graag met het Altares Dun & Bradstreet team. Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata. Het is dus erg belangrijk om betrouwbare data geleverd te krijgen. We hebben een open relatie met het team opgebouwd, wat ons partnership absoluut verrijkt. Naast het team sta ik veel in contact met de Customer Success Manager over wat werkt en wat niet.”

“We werken graag met het Altares Dun & Bradstreet team. We hebben een open relatie met het team opgebouwd, wat ons partnership absoluut verrijkt. Naast het team sta ik veel in contact met de Customer Success Manager over wat werkt en wat niet.”

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Adecco je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.