CBR Cementbedrijven bouwt een sterk klantenportfolio uit dankzij dataintegratie van Altares Dun & Bradstreet
Bouwen begint met cement. Dat is een wijsheid die te lezen staat op de website van N.V. CBR Cementbedrijven. Het bedrijf produceert en verkoopt een breed gamma aan cementen voor de bouwsector. Met 550 werknemers en 4 productiecentra is het de marktleider in Belgiƫ. CBR maakt bovendien deel uit van de Benelux-entiteit van de Heidelberg Materials Group, ƩƩn van 's werelds grootste producenten van bouwmaterialen.
N.V. CBR Cementbedrijven
10.000
Klanten
550
Medewerkers
50+
Actief in 50 landen
De tools en datasets van Altares Dun & Bradstreet zijn niet enkel broodnodig om ons te ondersteunen bij onze dagelijkse processen. De producten matchen perfect met onze kredietpolicy en met wat we verwachten op het vlak van financiƫle gegevens."
1. De uitdaging
Betrouwbare kredietchecks op grote schaal
Een veilig risicobeheer en up-to-date klantenrelaties opbouwen, dat begint voor CBR met de datasets en tools van Altares Dun & Bradstreet. Dankzij een partnerschap met Altares Dun & Bradstreet van meer dan 10 jaar gaan ze dagelijks voor een compleet en veilig risicobeheer van hun kredietmanagement waarbij betrouwbare data, eenvoudige integratie en efficiƫnte opvolging van hun klanten centraal staan.
De tools van Altares Dun & Bradstreet leveren voor de marktleider in cement een enorme tijdswinst op. Dankzij DUNS (Data Universal Numbering System) ofwel het unieke 9-cijferige bedrijfsnummer waarmee Altares Dun & Bradstreet entiteiten wereldwijd systematisch en eenduidig weet te identificeren, kan CBR accurate data zoals het aantal vestigingen, het concrete hoofdkantoor en allerhande betalingsgegevens eenvoudig in kaart brengen, zowel op Belgische als op Nederlandse bodem. Op die manier vermijdt CBR tijdsverlies die te wijten zou zijn aan bijvoorbeeld verkeerde facturatiegegevens. Het laat hen toe om met zekerheid met de juiste klanten te communiceren over hun financiĆ«le handelingen. Daarnaast zorgen de betrouwbare en actuele datasets van Altares & Bradstreet ervoor dat CBR met de juiste gemoedsrust financiĆ«le risicoās kan beperken.
SĆ©verine Deremince vertelt: āDankzij Altares Dun & Bradstreet kunnen we op grote schaal de kredietwaardigheid van onze klanten meten. Op die manier kunnen we concreet hun solvabiliteit nagaan. We hebben bovendien toegang tot lopende legal procedures en krijgen inzichten in de boomstructuur en de P&L (Profit and Loss) van een bedrijf. Dit alles is van belang voor ons om een gebalanceerde inschatting te maken van onze klanten en zo proactief onze financiĆ«le risicoās te beheren.ā
Zeker in een sector zoals de bouw, waarbij projecten vaak gekenmerkt zijn door een tijdelijk verloop, is het enorm waardevol dat CBR telkens concreet kan nagaan met wie ze zakendoen. De tools en bronnen van Altares Dun & Bradstreet functioneren daarbij als een stevig bindmiddel dat CBR toelaat om inzicht te krijgen in het klantennetwerk met alle bijhorende affiliaties en kredietrisicoās.
2 De oplossing
Efficiƫnte integratie door D&B Connect en D&B Finance Analytics
De oplossing die Altares Dun & Bradstreet voorziet voor CBR bestaat uit twee tools in combinatie met een maandelijkse update over faillissementen.
In eerste instantie zorgt de tool D&B Connect voor een efficiƫnte integratie van de bedrijfsgegevens die Altares Dun & Bradstreet beschikbaar maakt in SAP, het gecentraliseerd platform waarmee CBR alle kernprocessen van het bedrijf uitvoert. SAP, het enterprise resource software dat CBR gebruikt, vormt de ruggengraat van het bedrijf en loopt als een rode draad doorheen alle afdelingen. Dankzij de tool D&B Connect kan de bedrijfsdata van Altares Dun & Bradstreet hier eenvoudig aan gekoppeld worden.
āWij kunnen rechtstreeks informatie van Altares Dun & Bradstreet uit ons bestaand platform halenā, licht SĆ©verine Deremince toe. āHier ondervinden we echt de snelheid en efficiĆ«ntie van het partnerschap in onze dagelijkse praktijk. Dankzij die eenvoudige koppeling met onze masterdata kunnen we snel en efficiĆ«nt overgaan tot een complete analyse. Via het DUNS-nummer kan ik snel de koppeling in detail bekijken. Ik zie bijvoorbeeld wanneer de klant voor het laatst is geanalyseerd en kan zo versneld te werk gaan met mijn eigen kredietanalyse. Dankzij het heldere to-the-point ratingsysteem weet ik snel of er een review nodig is van een klant. Zo krijg ik mijn risicobeheer eenvoudig onder controle.ā
Vervolgens kan CBR via de tool D&B Financial Analytics op een gedetailleerde manier duiken in de kredietinformatie. Zo kan ze op een inzichtelijke manier dieper ingaan op de details van het risicobeheer per klant.
1929
26
20
SĆ©verine Deremince vult aan: āDankzij D&B Finance Analytics kan ik gemakkelijk rapportages trekken om onze interne kredietlimieten te vergelijken met die van Altares Dun & Bradstreet. Ook de boomstructuur is voor ons een key criteria die op dagelijks niveau het verschil maakt. Veel van de bedrijven waarmee we samenwerken zetten zich in voor een tijdelijk project. Dan is het handig dat we een overzicht hebben van de organisatiestructuren zodat we weten wie het moederbedrijf is, welke zustermaatschappijen er bestaan of welke andere filialen geaffilieerd zijn. Zo kunnen we een accurate inschatting maken van alle financiĆ«le risicoās. Dat stelt ons in staat om op de juiste partners verder te bouwen.ā
Op die manier is de data uit SAP automatisch aangevuld met accurate bedrijfsgegevens, het DUNS-nummer en accurate kredietinformatie. CBR heeft zo, dankzij de twee tools en de bijhorende scoringsmodellen en parameters, meteen zicht op de vraag hoe groot de kans is dat facturen worden betaald.
Naast die twee tools, biedt Altares Dun & Bradstreet een maandelijkse update aan van allerlei bedrijven uit Belgiƫ en Nederland die failliet zijn gegaan. Deze update is een extra service waarmee de data, die reeds voorhanden is via de twee tools, op een behapbare manier wordt samengebracht zodat CBR snel kan overgaan tot verificatie van de faillissementsgraad in hun klantenbestand.
3. Het resultaat
Eenvoudig riskmanagement
Het resultaat is dat CBR op grote schaal en dankzij de grote betrouwbaarheid van data op een eenvoudige manier en aansluitend op hun dagelijkse tools hun riskmanagement kan beheren en implementeren.
SĆ©verine Deremince besluit dan ook: āD&B Connect en D&B Finance Analytics zijn voor ons noodzakelijke tools om onze kredietprocedures vlot te laten verlopen. Hun tools zitten verweven in onze dagelijkse praktijk. Onze kredietpolicy is dan ook jaren geleden intern ontwikkeld op basis van de structuren die Altares Dun & Bradstreet ons aanlevert. De kwaliteit van de data en de accurate voorspellingen van de modellen stellen ons in staat om wendbaar te reageren in een sector waarbij het belangrijk is om op de hoogte te zijn van allerlei affiliaties van klanten. We appreciĆ«ren vooral de snelheid waarmee we onze klanten kunnen reviewen. Die snelheid van data en integratie vormt de motor van onze kredietonderzoeken. Het is dan ook geen toeval dat de tools en datasets van Altares Dun & Bradstreet voor ons stevig verankerd zit in onze dagelijkse processen.ā
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’