Kpler zet koers richting financiƫle stabiliteit en succes met de D&B Credit tool van Altares D&B
Als snelgroeiend data- en analysebedrijf, heeft Kpler de ambitie om Ć©Ć©n platform te bouwen voor wereldwijde handelsinformatie. Kpler's doel is een wereld waarin individuen en organisaties moeiteloos en direct toegang hebben tot de meest uitgebreide en betrouwbare gegevens en inzichten over grondstoffen, energie, containergoederen en andere cruciale aspecten van de wereldwijde handel.
Al bijna tien jaar zet Kpler de standaard voor data en analyses in de wereldhandel. In slechts drie jaar tijd is het bedrijf indrukwekkend gegroeid, met een vervijfvoudiging in omvang en intussen meer dan 500 medewerkers. Kpler blijft zich inzetten voor het ontwikkelen van toonaangevende producten die prestaties en efficiƫntie verbeteren. Deze toewijding is een belangrijke drijfveer achter hun voortdurende expansie.
Kpler
2014
Actief sinds 2014
500
Medewerkers wereldwijd
40%
Jaarlijkse groei
Met Kpler's exponentiĆ«le groei van gemiddeld 40% per jaar, werd cashmanagement en financiĆ«le voorspelling cruciaal. Daarom zochten we naar een tool om klantendatabases te monitoren en waarschuwingen te ontvangen over trendveranderingen.ā
1. De uitdaging
Actiever kredietrisico's beheren
āWe wilden actiever kredietrisico's bij onze klanten beheren, vooral in complexe sectoren zoals olie en gasā, legt Lavinia uit. āMet Kpler's exponentiĆ«le groei van gemiddeld 40% per jaar, werd cashmanagement en financiĆ«le voorspelling cruciaal. Daarom zochten we naar een tool om klantendatabases te monitoren en waarschuwingen te ontvangen over trendveranderingen.ā
āDaarnaast wilden we een prospectanalyse integreren in ons verkoopproces om financiĆ«le compatibiliteit met potentiĆ«le klanten te waarborgen. Onze focus lag dus op uitgebreide monitoring van bestaande databases en het starten van prospectbeoordelingen. Uiteindelijk hebben we voor de D&B Credit-tool van Altares Dun & Bradstreet gekozen.ā
2 De oplossing
Toegang tot kredietrapporten van meer dan 500 miljoen bedrijven
"Ons hoofddoel was om een eenvoudige en efficiƫnte oplossing te vinden waarmee we continu ons huidige klantenbestand konden controleren op eventuele veranderingen in financiƫle gezondheid, terwijl we ook een snelle en gemakkelijk te begrijpen overzicht van potentiƫle klanten konden bieden."
Leisten zegt: "Het D&B Credit platform van Altares Dun & Bradstreet geeft toegang tot kredietrapporten van meer dan 500 miljoen bedrijven, waardoor organisaties snel en eenvoudig informatie kunnen opvragen. Het platform biedt directe toegang tot bedrijfskredietscores, voorspellende analyses en uitgebreide wereldwijde gegevens. Met handige functies zoals configureerbare waarschuwingen, portfolio-analyse en wereldwijde consistentie in financiĆ«le overzichten, stelt de tool bedrijven in staat om vol vertrouwen beslissingen te nemen en hun wereldwijde portfolio effectief te beheren.ā
2015
5
2023
3. Het resultaat
Direct anticiperen bij een verhoogd financieel risico
āOnze situatie is op twee gebieden aanzienlijk verbeterd: zowel bij onze bestaande klanten als bij onze prospects. Dankzij de dagelijkse proactieve e-mails van Altares Dun & Bradstreet over klanten met een verhoogd financieel risico, kunnen we direct actie ondernemen, zelfs bij faillissementen die anders mogelijk onopgemerkt zouden blijven.ā
āBovendien kunnen we ons verkoopteam proactief adviseren en waarschuwen voor mogelijke financiĆ«le problemen bij bestaande klanten, vooral in de maritieme sector. Zo voorkomen we dat we onbewust onze samenwerking voortzetten, gezien veel van onze contracten automatisch verlengen. Deze proactieve monitoring heeft onze accountmanagers enorm geholpen.ā
āVerder zijn we sinds de overname van onze maritieme tak ook actief bezig met het monitoren van de financiĆ«le gezondheid van potentiĆ«le klanten. In 95% van de gevallen kunnen we uitgebreide feedback geven voordat het contract wordt ondertekend, wat het risico voor Kpler aanzienlijk vermindert. Dit was een jaar geleden nog niet mogelijk.ā
De Toekomst
āIn de huidige samenwerking zie ik een veelbelovende toekomst. Ik ben zeer tevreden met het product van Altares Dun & Bradstreet en ben van plan het zo lang mogelijk te blijven gebruiken. Mijn wens is om de oplossing zelfs uit te breiden en te integreren in ons verkoopproces. Hoewel dit nog niet is gerealiseerd, staat het op onze wensenlijst voor 2024 of 2025. Momenteel hebben we andere prioriteitsprojecten lopen, maar de creditmanagementtool staat zeker hoog op mijn lijstje.ā
"In drie woorden samengevat, is onze samenwerking behulpzaam, contributief en efficiĆ«nt. Ik vertrouw volledig op het leiderschap en de diensten van Altares Dun & Bradstreet en ben zeer tevreden over onze samenwerking. De klantenservice is snel, is nauwkeurig, uitgebreid en behulpzaam. Altares positioneert zichzelf werkelijk als een waardevolle partner.ā
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’