Realtime data voor de internationale groei van LC Packaging
Het borgen van de datakwaliteit speelt een cruciale rol voor een internationale organisatie als LC Packaging. āIn alle landen werken we met het SAP-ERP systeem voor het registreren van klantinformatieā, vertelt Nick Jansen. āOm te bepalen of je met een klant in zee gaat, is het belangrijk dat de informatie in dit systeem up-to-date en realtime inzichtelijk is.
LC Packaging
17
Kantoren
1680
Medewerkers
ā¬185M
Omzet
Doordat we nu geautomatiseerd over actuele data beschikken, hoeven we niet bang te zijn dat een medewerker vergeet om de krediet informatie op te vragen. Het systeem geeft realtime aan hoe onze klanten en prospects er financieel voor staan.
1. De uitdaging
Groei brengt risico met zich mee
āOm te bepalen of je met een klant in zee gaat, is het belangrijk dat de informatie in dit systeem up-to-date en realtime inzichtelijk is.'
LC Packaging is een familiebedrijf dat al sinds 1923 actief is in de verpakkingsbranche. Het bedrijf dat ooit begon met de verkoop en reparatie van jute zakken is de afgelopen 95 jaar flink gegroeid en uitgebreid naar meer dan 16 landen binnen Europa, AziĆ« en Afrika. Deze multinational met meer dan duizend medewerkers en ruim 8.000 klanten is niet alleen importeur, maar ook producent en distributeur van verpakkingen. Met meer dan 70.000 m3 aan warehouses is LC Packaging marktleider in verpakkingen voor de agrisector en FIBCās. Door vanuit voorraad te leveren kunnen zij, zelfs in het hoogseizoen, ānext dayā-leveringen garanderen.
Met de groei die LC Packaging doormaakt, gaat echter ook een risico gepaard. Het werd steeds moeilijker om inzicht te behouden in het betaalgedrag en de kredietwaardigheid van huidige en potentiƫle klanten. Daarom besloot het bedrijf een samenwerking aan te gaan met Altares Dun & Bradstreet. Een belangrijke voorwaarde voor de samenwerking was de mogelijkheid om het eigen SAP-systeem te kunnen koppelen aan de internationale database van Altares. Zo beschikt de organisatie altijd realtime over actuele data op het gebied van credit management. Nick Jansen, directeur bij LC Packaging, vertelt over de resultaten van de samenwerking.
2 De oplossing
Real time Inzicht in de kredietwaardigheid van klanten in SAP
Geautomatiseerde bedrijfsbeslissingen
Dankzij de automatische koppeling tussen de systemen is LC Packaging minder afhankelijk van menselijke handelingen. āDoordat we nu geautomatiseerd over actuele data beschikken, hoeven we niet bang te zijn dat een medewerker vergeet om de krediet informatie op te vragen. Het systeem geeft realtime aan hoe onze klanten en prospects er financieel voor staan. Zodra we een leveringsverzoek binnenkrijgen, wordt er direct gekeken naar de kredietwaardigheid van deze klant. Dankzij de samenwerking met Altares voorkomen wij nu dat we leveren aan klanten die niet kredietwaardig zijn bevonden.ā17
Kantoren
1680
Medewerkers
ā¬185M
Omzet
Kredietscores als advies
āDe creditscore van Altares gebruiken we echt als advies. Onze eigen ervaringen en relatie met de klanten is voor ons nog steeds belangrijk. Als je bijvoorbeeld al jarenlang samenwerkt met een klant, gaan we het gesprek aan als het advies negatief wijzigt. Vaak weten we voor die tijd al waarom dit gewijzigd is. Denk bijvoorbeeld aan een klant waarbij er geen nieuwe cijfers gedeponeerd zijn. Wij weten vaak al dat een bedrijf gefuseerd of gesplitst is. Je moet dus echt het verhaal van de klant kennen. Ook voor nieuwe klanten is de creditscore een goed startpunt voor een gesprek. Een lagere score betekent niet per definitie dat we niet gaan samenwerken. Deze persoonlijke relatie zie je niet terug in data.ā3. Het resultaat
Nieuwe markten betreden en doorgroeien
LC Packaging groeit nog steeds, daar is Jansen dan ook enorm trots op. Dat ze nieuwe landen gaan betreden, sluit hij dan ook niet uit: āAls we in een nieuw land zaken gaan doen, dan weet ik Ć©Ć©n ding zeker. Alvorens ook maar 1 zak of doos te verkopen implementeren we eerst ons SAP-ERP systeem inclusief de koppeling met de Altares-database. Om risicoās te beperken, is het namelijk essentieel dat ieder land met dezelfde informatie en vanuit dezelfde systemen werkt. Voor ons zijn het SAP-systeem en de koppeling met de Altares-database dan ook de basis van onze organisatie. Het goede van de Altares-database is dat het nagenoeg mondiaal is. Dus zelfs op het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse continent krijgen wij op realtime basis de credit rating van onze klanten aangeleverd. Bij het betreden van nieuwe landen is een betrouwbare kredietbeoordelaar cruciaal en een voorwaarde voor succesvolle groei.ā
Wat andere klanten zeggen
“Data vormt de ruggengraat van onze business. In essentie kunnen wij niet functioneren zonder betrouwbare en actuele data.ā
“Voordat we met een bedrijf in zee gaan, voeren we altijd een grondige analyse uit en vragen we verschillende bewijsstukken op voor identificatie en verificatieā
Ā āWe vonden vooral de zuiverheid van de data heel erg belangrijk, daar lag de prioriteit.”
‘Als bedrijf met een globale scope is het voor ons belangrijk dat we op basis van wereldwijde, betrouwbare data een stabiele oplossing voorhanden hebben’
‘Elke nieuwe klant willen we checken. Het slaapt voor iedereen veel lekkerder als je weet dat bedrijven waar je nog geld van tegoed hebt, dat ook echt kunnen betalen.’
āOm er zeker van te zijn dat wij overal goede, betrouwbare dealers betrekken, hebben we de expertise van Altares Dun & Bradstreet nodig.ā
‘We kunnen voortaan proactief handelen als het gaat om kredietrisico.’
āWe hadden een andere bedrijfsinformatieleverancier, maar bij het testen bleek dat we met hun gegevens maar 45 procent van onze klanten dekten.’
‘Zaken doen op basis van actuele, complete en correcte data.’
‘Alleen door te automatiseren kunnen wij flinke meters maken.’
‘Verbeterd klantinzicht en optimale dienstverlening’
‘Voor Barco is het belangrijk om je strategie en je beslissingen te ondersteunen met marktdata.’