Realtime data voor de internationale groei van LC Packaging

Het borgen van de datakwaliteit speelt een cruciale rol voor een internationale organisatie als LC Packaging. “In alle landen werken we met het SAP-ERP systeem voor het registreren van klantinformatie”, vertelt Nick Jansen. “Om te bepalen of je met een klant in zee gaat, is het belangrijk dat de informatie in dit systeem up-to-date en realtime inzichtelijk is.

LC Packaging

17

Kantoren

1680

Medewerkers

€185M

Omzet

Doordat we nu geautomatiseerd over actuele data beschikken, hoeven we niet bang te zijn dat een medewerker vergeet om de krediet informatie op te vragen. Het systeem geeft realtime aan hoe onze klanten en prospects er financieel voor staan.

Nick Jansen
Nick Jansen
Directeur

1.    De uitdaging

Groei brengt risico met zich mee

‘Om te bepalen of je met een klant in zee gaat, is het belangrijk dat de informatie in dit systeem up-to-date en realtime inzichtelijk is.'

LC Packaging is een familiebedrijf dat al sinds 1923 actief is in de verpakkingsbranche. Het bedrijf dat ooit begon met de verkoop en reparatie van jute zakken is de afgelopen 95 jaar flink gegroeid en uitgebreid naar meer dan 16 landen binnen Europa, Azië en Afrika. Deze multinational met meer dan duizend medewerkers en ruim 8.000 klanten is niet alleen importeur, maar ook producent en distributeur van verpakkingen. Met meer dan 70.000 m3 aan warehouses is LC Packaging marktleider in verpakkingen voor de agrisector en FIBC’s. Door vanuit voorraad te leveren kunnen zij, zelfs in het hoogseizoen, ‘next day’-leveringen garanderen.

Met de groei die LC Packaging doormaakt, gaat echter ook een risico gepaard. Het werd steeds moeilijker om inzicht te behouden in het betaalgedrag en de kredietwaardigheid van huidige en potentiële klanten. Daarom besloot het bedrijf een samenwerking aan te gaan met Altares Dun & Bradstreet. Een belangrijke voorwaarde voor de samenwerking was de mogelijkheid om het eigen SAP-systeem te kunnen koppelen aan de internationale database van Altares. Zo beschikt de organisatie altijd realtime over actuele data op het gebied van credit management. Nick Jansen, directeur bij LC Packaging, vertelt over de resultaten van de samenwerking.

2    De oplossing

Real time Inzicht in de kredietwaardigheid van klanten in SAP

Het borgen van de datakwaliteit speelt een cruciale rol voor een internationale organisatie als LC Packaging. “In alle landen werken we met het SAP-ERP systeem voor het registreren van klantinformatie”, vertelt Nick Jansen. “Om te bepalen of je met een klant in zee gaat, is het belangrijk dat de informatie in dit systeem up-to-date en realtime inzichtelijk is. Om dit te realiseren hebben we gekozen voor een koppeling met de database van Altares. Zo weten we zeker dat iedereen altijd over de laatste informatie beschikt. Zeker als je nieuwe markten verkent, dan is het cruciaal om te weten of een klant goed betalingsgedrag vertoont. Als een lokale klant bijvoorbeeld nergens meer iets mag kopen, dan wil je niet de organisatie zijn die, bij gebrek aan informatie en marktkennis op goed vertrouwen producten blijft leveren. Daarnaast leveren we verpakkingsmaterialen voor onder andere groente en fruit, dus we hebben te maken met forse pieken in het seizoen. Dit betekent dat tijdens het hoogseizoen de kredietbehoefte hoger is dan in het laagseizoen. Om dit te kunnen managen heb je realtime kredietinformatie nodig.

Geautomatiseerde bedrijfsbeslissingen

Dankzij de automatische koppeling tussen de systemen is LC Packaging minder afhankelijk van menselijke handelingen. “Doordat we nu geautomatiseerd over actuele data beschikken, hoeven we niet bang te zijn dat een medewerker vergeet om de krediet informatie op te vragen. Het systeem geeft realtime aan hoe onze klanten en prospects er financieel voor staan. Zodra we een leveringsverzoek binnenkrijgen, wordt er direct gekeken naar de kredietwaardigheid van deze klant. Dankzij de samenwerking met Altares voorkomen wij nu dat we leveren aan klanten die niet kredietwaardig zijn bevonden.”

17

Kantoren

1680

Medewerkers

€185M

Omzet

Kredietscores als advies

“De creditscore van Altares gebruiken we echt als advies. Onze eigen ervaringen en relatie met de klanten is voor ons nog steeds belangrijk. Als je bijvoorbeeld al jarenlang samenwerkt met een klant, gaan we het gesprek aan als het advies negatief wijzigt. Vaak weten we voor die tijd al waarom dit gewijzigd is. Denk bijvoorbeeld aan een klant waarbij er geen nieuwe cijfers gedeponeerd zijn. Wij weten vaak al dat een bedrijf gefuseerd of gesplitst is. Je moet dus echt het verhaal van de klant kennen. Ook voor nieuwe klanten is de creditscore een goed startpunt voor een gesprek. Een lagere score betekent niet per definitie dat we niet gaan samenwerken. Deze persoonlijke relatie zie je niet terug in data.”

3.    Het resultaat

Nieuwe markten betreden en doorgroeien

LC Packaging groeit nog steeds, daar is Jansen dan ook enorm trots op. Dat ze nieuwe landen gaan betreden, sluit hij dan ook niet uit: “Als we in een nieuw land zaken gaan doen, dan weet ik één ding zeker. Alvorens ook maar 1 zak of doos te verkopen implementeren we eerst ons SAP-ERP systeem inclusief de koppeling met de Altares-database. Om risico’s te beperken, is het namelijk essentieel dat ieder land met dezelfde informatie en vanuit dezelfde systemen werkt. Voor ons zijn het SAP-systeem en de koppeling met de Altares-database dan ook de basis van onze organisatie. Het goede van de Altares-database is dat het nagenoeg mondiaal is. Dus zelfs op het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse continent krijgen wij op realtime basis de credit rating van onze klanten aangeleverd. Bij het betreden van nieuwe landen is een betrouwbare kredietbeoordelaar cruciaal en een voorwaarde voor succesvolle groei.”

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome