Van anderhalve ton naar 3.000 euro afschrijven per jaar op debiteuren

SEW-EURODRIVE is een gevestigde naam in de wereld van aandrijftechnologie. Het Duitse bedrijf is in meer dan 50 landen gevestigd en in een deel ervan leunt SEW op Altares Dun & Bradstreet om het beoordelen van kredietaanvragen mogelijk te maken. “Wij zijn een vooraanstaand bedrijf, dat staat voor kwaliteit”, zegt Harold Nelson, Credit Manager bij SEW. “Dan is het logisch dat we met bedrijven met dezelfde kwaliteit in hun informatie systeem zakendoen.”

SEW Eurodrive

+4.3
Miljard omzet in 2021
20.000
Collega's
52
Actief in 52 landen

In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren. Het afgelopen jaar was dit maar zo’n 3000 euro. Ons informatie systeem heeft hieraan bijgedragen.”

Harold Nelson
Harold Nelson
Credit Manager bij SEW

1.    De uitdaging

Van periodieke check naar constante monitoring

Scorekaarten als resultaat van interne en externe data.

De wereld verandert, en de kredietwaardigheid van klanten verandert mee. “En onze vraag naar relevante data daarmee ook”, aldus Harold Nelson. “In het verleden vroegen we Dun & Bradstreet om losse handelsrapporten, als we dachten dat het nodig was. Maar de afgelopen jaren ontstond de behoefte om de status van onze klanten constant te monitoren in een portfoliomanagement-achtige omgeving.”

SEW hanteert scorekaarten om de kredietwaardigheid van nieuwe én bestaande klanten in te schatten. Het bouwen van die kaarten, die het resultaat zijn van externe data als die van Altares én interne data als betaalhistoriek, was sneller gezegd dan gedaan. De koppeling tussen de verzameling data die daarvoor nodig is met een user interface wordt doorgaans in een cloudoplossing gegoten. “Wij wilden dit niet in de cloud, maar op eigen servers zetten”, zegt Nelson, “en Altares Dun & Bradstreet dacht goed mee over de oplossing.”

2    De oplossing

Koppeling van financiële data in ERP-systeem

Altares Dun & Bradstreet beschikt over de technologie om te koppelen met SOA People, wat weer een component is in het SAP ERP-systeem van SEW-EURODRIVE. Altares bereid nu dagelijks relevante data voor, die via SOA People automatisch wordt ingeladen in SAP. Normaliter hebben gebruikers een nieuwe interface nodig om bij de data te kunnen, nu integreert het naadloos. Het levert Nelson en zijn team, naast de kwaliteit van Altares’ data, veel gebruiksgemak en meer snelheid op. De afdeling creditmanagement heeft bij SEW slechts weinig FTE’s nodig.

1931

Jaar van oprichting

5

Vestigingen in Nederland

155

Medewerkers in Nederland

Nelson: “Zodra er iets verandert in de data van Altares Dun & Bradstreet, komt het automatisch bij ons terecht. Dit betekent dat de scorekaart van onze klanten automatisch wordt geüpdatet, zodat wij klanten in een risicocategorie in kunnen delen.” Hierdoor kan SEW liberaal omgaan met een klant die goed scoort en strakkere limieten hanteren voor bedrijven met een groter risico. “Soms vragen we ook een vooruitbetaling, om de risico’s te beperken”, zegt Nelson. “Als klanten daar bezwaar op hebben, kunnen we ze een rapport voorleggen waar we die beslissing op baseren. Dan is het aan hen om uit te leggen waarom we dat niet zouden moeten doen.”

3.    Het resultaat

Betere grip op onze debiteurenportefeuille

“In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren”, zegt de CCM. Dit wil zeggen dat SEW uitstaande betalingen bij klanten die failliet gingen, simpelweg kwijt was. “Nu is dan nog maar zo’n 3000 euro per jaar. Soms word je verrast, maar met de data van Altares Dun & Bradstreet zien we problemen veel sneller aankomen. Uiteraard is dit geen garantie.”

Vóór de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet moest Nelson blind vertrouwen op wat de eigen data, en de inschatting van collega’s, over klanten zeiden. “Over problemen, zoals uitblijvende betalingen aan klantzijde, hoor je altijd achteraf pas.” Hij verwacht ook dat problemen aan klantzijde de komende maanden toenemen. De oorlog in Oekraïne, de vervallen NOW-steunmaatregelen en hogere gasprijzen raakten de maakindustrie, waar SEW’s klanten vooral zitten. Reserves raken op. “Vroeger kenden we bedrijven bij naam en faam. Maar resultaten uit het verleden, zeggen niets over de toekomst. De data van Altares Dun & Bradstreet kan dat, aangevuld met onze interne data en algoritmes, veel beter.”

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome