SEW-EURODRIVE is een gevestigde naam in de wereld van aandrijftechnologie. Het Duitse bedrijf is in meer dan 50 landen gevestigd en in een deel ervan leunt SEW op Altares Dun & Bradstreet om het beoordelen van kredietaanvragen mogelijk te maken. “Wij zijn een vooraanstaand bedrijf, dat staat voor kwaliteit”, zegt Harold Nelson, Credit Manager bij SEW. “Dan is het logisch dat we met bedrijven met dezelfde kwaliteit in hun informatie systeem zakendoen.”
In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren. Het afgelopen jaar was dit maar zo’n 3000 euro. Ons informatie systeem heeft hieraan bijgedragen.”
Altares Dun & Bradstreet beschikt over de technologie om te koppelen met SOA People, wat weer een component is in het SAP ERP-systeem van SEW-EURODRIVE. Altares bereid nu dagelijks relevante data voor, die via SOA People automatisch wordt ingeladen in SAP. Normaliter hebben gebruikers een nieuwe interface nodig om bij de data te kunnen, nu integreert het naadloos. Het levert Nelson en zijn team, naast de kwaliteit van Altares’ data, veel gebruiksgemak en meer snelheid op. De afdeling creditmanagement heeft bij SEW slechts weinig FTE’s nodig.
Nelson: “Zodra er iets verandert in de data van Altares Dun & Bradstreet, komt het automatisch bij ons terecht. Dit betekent dat de scorekaart van onze klanten automatisch wordt geüpdatet, zodat wij klanten in een risicocategorie in kunnen delen.” Hierdoor kan SEW liberaal omgaan met een klant die goed scoort en strakkere limieten hanteren voor bedrijven met een groter risico. “Soms vragen we ook een vooruitbetaling, om de risico’s te beperken”, zegt Nelson. “Als klanten daar bezwaar op hebben, kunnen we ze een rapport voorleggen waar we die beslissing op baseren. Dan is het aan hen om uit te leggen waarom we dat niet zouden moeten doen.”
“In het verleden waren we jaarlijks een ton, of wel anderhalve ton, kwijt aan het afschrijven van debiteuren”, zegt de CCM. Dit wil zeggen dat SEW uitstaande betalingen bij klanten die failliet gingen, simpelweg kwijt was. “Nu is dan nog maar zo’n 3000 euro per jaar. Soms word je verrast, maar met de data van Altares Dun & Bradstreet zien we problemen veel sneller aankomen. Uiteraard is dit geen garantie.”
Vóór de samenwerking met Altares Dun & Bradstreet moest Nelson blind vertrouwen op wat de eigen data, en de inschatting van collega’s, over klanten zeiden. “Over problemen, zoals uitblijvende betalingen aan klantzijde, hoor je altijd achteraf pas.” Hij verwacht ook dat problemen aan klantzijde de komende maanden toenemen. De oorlog in Oekraïne, de vervallen NOW-steunmaatregelen en hogere gasprijzen raakten de maakindustrie, waar SEW’s klanten vooral zitten. Reserves raken op. “Vroeger kenden we bedrijven bij naam en faam. Maar resultaten uit het verleden, zeggen niets over de toekomst. De data van Altares Dun & Bradstreet kan dat, aangevuld met onze interne data en algoritmes, veel beter.”
Altares Dun & Bradstreet
Otto Reuchlingweg 1094
3072 MD Rotterdam