Data als fundament van service op maat

Een gedegen kredietcheck helpt niet alleen leveranciers die zeker willen weten dat hun klanten kunnen betalen. Een goede check helpt ook de betalende partij, die daardoor geen deal aangaat die hij financieel niet aankan. De Leasemaatschappijen van Van Mossel gebruiken daarom data van Altares Dun & Bradstreet om nieuwe én bestaande klanten zo goed mogelijk te helpen.

Van Mossel

5000
Medewerkers
324
Vestigingen
100.000
Lease contracten

We kozen voor Altares Dun & Bradstreet om verschillende redenen, zegt Ravenhorst. Allereerst met het oog op de toekomst. We zitten in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Onze datapartner moest daarom over internationale data beschikken. Het is denkbaar dat we in de toekomst nog méér markten betreden.”

Marco Ravenhorst
Financieel Directeur bij International Car Lease Holding

1.    De uitdaging

Automatiseren van kredietchecks

Van Mossel begon als kleine autodealer, maar groeide met name na de overname door Eric Berkhof en later de samenwerking met Ben Mandemakers tot wat het nu is. Samen kochten ze bedrijven en lieten die autonoom groeien, waardoor Van Mossel sinds begin 2021 de grootste automotive groep in de Benelux is. Met de labels Van Mossel Autolease, Directlease en J&T Autolease zijn ze overal aanwezig in de leasemarkt.

Marco Ravenhorst is financieel directeur van deze leasebedrijven in Nederland. Hij zegt dat de spectaculaire groei van Van Mossel, de afgelopen jaren, nooit mogelijk was zonder gedegen datafundament. “Voor de kredietcheck van bedrijven waren we op zoek naar een manier om dat proces te automatiseren. Centric leverde ons al eerder een tool die dat voor particulieren doet, op basis van BKR-registratie. Die software gebruiken we nu ook voor bedrijfschecks. Die tool, die een kredietcheck en goedkeuring voor bedrijven zo goed mogelijk automatiseert, heeft betrouwbare bedrijfsdata nodig om snel- en nauwkeurig te kunnen werken. Altares Dun & Bradstreet is daar expert in. Van Mossel ging om meerdere redenen met ze in zee.

2    De oplossing

Data als fundament

“We kozen voor Altares Dun & Bradstreet om verschillende redenen”, zegt Ravenhorst. “Allereerst met oog op de toekomst. We zitten in Nederland, België, maar ook in Luxemburg en Duitsland.” De partner moest daarom over internationale data beschikken, en Altares Dun & Bradstreet opereert wereldwijd. “En het is ook denkbaar dat we in de toekomst nog méér markten betreden.”

163

Onderhoudslocaties

35

Automerken

33

Schadeherstelbedrijven

Ook de prijs was een overweging, zegt de CFO. “Marges staan in onze markt altijd onder druk, dat zijn we gewend. Dus je let altijd op de prijs.” Maar ook ‘compliance’ blijft een belangrijk aandachtspunt. “Met de datacloud van Altares Dun & Bradstreet kunnen we ook inzien wie er achter een organisatie zit. We willen geen zakendoen met bedrijven en personen die op sanctielijsten staan. Dat hebben we nu heel snel inzichtelijk.” Om te blijven groeien boort Van Mossel verschillende bronnen van financiering aan. Deze financiers kunnen erop vertrouwen dat we geen zaken doen met ongewenste partijen.

3.    Het resultaat

Internationale groei

Klanten die bij Van Mossel aankloppen hebben niet altijd de data en betaalhistorie die nodig is om de kredietcheck goed uit te voeren. Een nieuwe partij kan soms geen financiële data aanleveren, simpelweg omdat het bedrijf nog niet lang bestaat. Ravenhorst: “Maar elk bedrijf heeft op z’n minst een KVK-nummer. We kunnen dus altijd zien hoe oud een onderneming is, en wie er áchter een bedrijf zit. Met het unieke D-U-N-S-nummer kunnen we alle informatie die beschikbaar is over het bedrijf inzien. ”

Automatisering van de kredietcheck bij zoveel mogelijk lease aanvragen bespaart tijd die we vervolgens kunnen besteden aan kwalitatief maatwerk dat nodig is bij sommige aanvragen. “De software gaat automatisch een checklist af van zo’n 25 punten”, zegt Ravenhorst. “Als die allemaal kloppen, geven we groen licht voor een aanvraag. Als er één of twee niet door de check komen, gaan we daar naar kijken en indien nodig gaan wij in gesprek met een klant. Want we willen ervoor zorgen dat we alle klanten zo goed mogelijk helpen.”

Andere oplossingen

Wat gebeurt er dan, als de automatische kredietcheck een twijfelgeval oplevert? Een leaseovereenkomst is altijd voor een bepaalde tijd, doorgaans vier of vijf jaar. Die looptijd staat, maar Van Mossel kan bijvoorbeeld om een aanbetaling vragen om zo risico’s te beperken. Ravenhorst: “Maar het kan ook zo simpel zijn, dat we de klant voorstellen een gebruikte of een andere auto te overwegen. Daardoor gaat het risico voor ons omlaag, waardoor het contract voor de klant wel mogelijk is.”

Doorgaans wil Van Mossel met nieuwe én bestaande klanten in gesprek komen en blijven. Enerzijds voor een goede klantrelatie, en anderzijds, omdat de economie daar soms om vraagt. “Wij lezen ook de kranten”, zegt Ravenhorst. “Als wij zien dat een klant in een roerige markt zit, willen wij horen hoe de klant daarmee omgaat. Niet omdat we geen vertrouwen hebben, al willen we er natuurlijk verzekerd van zijn dat ze ons kunnen betalen, maar omdat we altijd een passende oplossing willen kunnen bieden. En dat willen we zo snel en betrouwbaar mogelijk doen. Oók als we daar zelf over in gesprek gaan, vormt de data van Altares Dun & Bradstreet het uitgangspunt.”

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome