Rustig vaarwater voor Vroon scheepvaart met controle op krediet en compliance

Vroon wil als wereldleider in de scheepvaart steeds op de hoogte zijn van de financiële gezondheid van zijn klanten. Het bedrijf koopt daarom kredietchecks en compliance inzichten van Altares Dun & Bradstreet.

Vroon

110

Schepen

2000

Professionals

132

Jaar ervaring

We hebben een brede portefeuille van internationale klanten. Om contracten met hen te sluiten en de voorwaarden van die contracten te bepalen, moeten wij hun financiële status kennen."

Eirini Tsoumpou
Eirini Tsoumpou
Juridisch adviseur

Veranderingen volgen

Een goede beoordeling van de financiële gezondheid

Eirini Tsoumpou is juridisch adviseur bij Vroon. Vanuit het hoofdkantoor in Breda (Nederland) is het onder meer haar verantwoordelijkheid om de compliance- en wanbetalingsrisico’s in commerciële contracten met klanten te beperken. “We hebben een brede portefeuille van internationale klanten. Om contracten met hen te sluiten en de voorwaarden van die contracten te bepalen, moeten wij hun financiële status kennen."

Het D&B Finance Analytics platform van Altares Dun & Bradstreet biedt Eirini voldoende inzicht voor een beoordeling van de financiële gezondheid van zowel prospects als bestaande klanten. “We zien wanneer bedrijven dreigen failliet te gaan, wat hun liquiditeitspositie is en hoe ze doorgaans hun facturen betalen.” Altares Dun & Bradstreet beschikt over een database met handelsindicatoren tussen bedrijven, waardoor het deze inschattingen kan maken.

Up-to-date financiële informatie

In de scheepvaart en elke andere sector kan de financiële situatie van een klant snel veranderen. Met een recessie op komst en oorlog in Europa schommelt de economie sterk. “Altares Dun & Bradstreet volgt voortdurend onze huidige klanten”, zegt Eirini. “Als de financiële gezondheid van één van hen verandert, worden wij onmiddellijk geïnformeerd.”

Altares Dun & Bradstreet screent de klanten van Vroon op enkele punten die een goede indicatie geven van hun financiële stabiliteit. Het systeem kent aan deze stabiliteit het label ‘failure score’ toe. Als dat verandert (bijvoorbeeld van ‘average’ naar ‘low’), ontvangt Eirini een alarm. “Ik geef dit door aan onze business units. Zij kunnen dan spreken met de klanten en maatregelen nemen zoals voorafbetalingen om betalingsrisico’s te elimineren.”

1890

Jaar van oprichting

110

Schepen

2000

Professionals

Uiteindelijke begunstigde

De financiële status van klanten evalueren en controleren is niet de enige of belangrijkste activiteit van Altares Dun & Bradstreet voor Vroon. “Het is ons doel om altijd te voldoen aan alle geldende regels en voorschriften" voegt Eirini eraan toe. Zoals ieder ander bedrijf moet Vroon de regels en voorschriften naleven. “Als er sancties zijn tegen een rechtspersoon of juridische entiteit, moeten we dat weten, omdat het niet naleven van sancties aanzienlijke gevolgen kan hebben."

Met de oorlog in Oekraïne staat Vroon exact voor deze uitdaging. Wanneer klanten ons benaderen, is de identiteit van de UBO - de uiteindelijke begunstigde- vooraf meestal onduidelijk. “Altares Dun & Bradstreet geeft ons inzicht in real-time bedrijfs- en eigendomsdata met de tool indueD, waardoor we veel beter en sneller een goed oordeel kunnen vormen. Wij vertrouwen op deze data en expertise, waardoor wij zo min mogelijk risico lopen en altijd de regels volgen."

Wat andere klanten zeggen

Een bedrijf of D-U-N-S nummer opzoeken?

Een artikel of onderwerp opzoeken?

Suggesties

Je keuze voor

quizz outcome