Op naar een data-gedreven aanpak: de vernieuwingsslag van Manpower

Interview met Bas de Meulemeester – Market Intelligence Manager Manpower

Voor een wereldwijde HR-expert als Manpower is het van cruciaal belang om op ieder moment inzicht te hebben in ontwikkelingen en haar eigen positie op de arbeidsmarkt. In een wereld die steeds verder digitaliseert, zag ’s werelds grootste uitzendorganisatie de kans om op dit gebied nog beter te presteren. Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle beschikbare marktdata, werd een partnerschap aangegaan met Altares – Dun & Bradstreet.

Op naar een data-gedreven aanpak: de vernieuwingsslag van Manpower

Interview met Bas de Meulemeester – Market Intelligence Manager Manpower

Voor een wereldwijde HR-expert als Manpower is het van cruciaal belang om op ieder moment inzicht te hebben in ontwikkelingen en haar eigen positie op de arbeidsmarkt. In een wereld die steeds verder digitaliseert, zag ’s werelds grootste uitzendorganisatie de kans om op dit gebied nog beter te presteren. Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle beschikbare marktdata, werd een partnerschap aangegaan met Altares Dun & Bradstreet.

1. De uitdaging

Tijd voor verandering

Met een landelijke dekking en bijna duizend opdrachtgevers in Nederland beschikt Manpower over veel data, die worden verwerkt en verzameld op basis van drie pilaren: kandidatendata, vacaturedata en data over opdrachtgevers. Vanwege de omvang was deze informatie echter vaak niet compleet en/of opgeslagen op moeilijk bereikbare plekken. Hierdoor ging veel tijd verloren bij het handmatig ordenen en verwerken ervan. Nog geen halfjaar geleden besloot Manpower dat het tijd werd om grondige veranderingen aan te brengen in de manier waarop zij met haar data omging.

Vanwege de omvang was informatie vaak niet compleet en/of opgeslagen op moeilijk bereikbare plekken.

2. De oplossing

Opschonen én verrijken

De vernieuwingsslag begon met het opschonen van alle bestaande data over opdrachtgevers door partner Altares Dun & Bradstreet en het aanvullen van deze informatie met internationale concernstructuren en SBI codes. “Hierdoor werd het mogelijk om voor 1462 verschillende branches, tot op detailniveau variabelen uit te vragen”, zegt Bas de Meulemeester, Market Intelligence Manager bij Manpower Nederland. “Met behulp van deze gegevens hebben we vervolgens alle vacaturedata geüpdatet.”
Met Machine Learning lukte het om vacatures te ‘scrapen’ en deze te combineren met kandidatendata en interne data, waardoor uiteindelijk een compleet beeld van het Nederlandse vacatureaanbod ontstond. De Meulemeester: “Naast dat we de performance per branche beter in kaart konden brengen, werd het voor ons ook een stuk makkelijker om de eigen marktpositie en winstgevendheid te analyseren. Zo weten we nu nóg beter wie onze klanten zijn. En nog belangrijker: wie nog niet!”

Automatiseren en datakwaliteit onderhouden

Het vernieuwde systeem van Manpower staat realtime in verbinding met de database van Dun & Bradstreet om de datakwaliteit blijvend te kunnen waarborgen. De Meulemeester: “Door de nauwe samenwerking met Altares – Dun & Bradstreet merkten mijn collega’s op de werkvloer zo min mogelijk van de vernieuwingsslag. Dit gaf ons de kans om mijn collega’s bij Manpower heel geleidelijk kennis te laten maken met onze data-gedreven aanpak. Daarbij verminderde het de complexiteit van de werkzaamheden en de benodigde kennis van de tool.”

Veel van wat vroeger handmatig werd gedaan, gebeurt dankzij deze samenwerking tegenwoordig automatisch. Naast tijdbesparing is hierdoor ook de betrouwbaarheid van de data enorm toegenomen. Wanneer een medewerker van Manpower het KvK-nummer van een bedrijf invult, wordt de overige informatie automatisch aangevuld. Met één druk op de knop staat hierdoor een volledig bedrijfsprofiel, snel en efficiënt in het systeem – zonder fouten.

De Meulemeester: “Door het aantal (handmatige) handelingen zoveel mogelijk te beperken, besparen we tijd, vergroten we het inzicht in accounts en zorgen we ervoor dat onze door Dun & Bradstreet opgeschoonde database(s) tegen nieuwe vervuiling zijn beschermd.”

“Door het aantal handmatige handelingen zoveel mogelijk te beperken besparen we tijd, vergroten we het inzicht in accounts en beschermen we de door Dun & Bradstreet opgeschoonde databases tegen nieuwe vervuiling”

3. Het resultaat

Nieuwe markten betreden en doorgroeien

Dankzij de vernieuwingsslag zet Manpower een strategie op die gebaseerd is op meer relevante, nauwkeurige en volledige data dan voorheen. Hierdoor profiteert de hele organisatie van meer intelligentie en vernieuwende inzichten binnen de eigen systemen.

Veel verschillende afdelingen hebben reeds baat bij de data-gedreven aanpak. Zo is het voor accountmanagers direct duidelijk welke moederorganisatie er boven een bedrijf hangt en of er eerder zaken zijn gedaan met deze groep, wat leidt tot minder tijdsverspilling en meer efficiëntie “Ook leidt onze nieuwe data-gedreven aanpak tot een meer gestroomlijnd marketingbeleid”, zegt Evelyn Schwarte, Director Marketing & Communicatie voor ManpowerGroup. “Marketingcampagnes kunnen veel gerichter worden ingezet, omdat ze gebaseerd zijn op relevante data.”

De Meulemeester: “Iedereen binnen Manpower ziet nu dezelfde inzichten en spreekt dezelfde datataal. We kijken uit naar onze volgende stappen in de vertaalslag van data naar business.”

Ook leidt onze nieuwe data-gedreven aanpak tot een meer gestroomlijnd marketingbeleid. Marketingcampagnes kunnen veel gerichter worden ingezet, omdat ze gebaseerd zijn op relevante data.

Uitdagingen

Waarmee kunnen wij helpen?

Wil je ook zoiets?

Spreekt de case van Manpower je aan? Wil je advies over hoe je onze data in kunt zetten voor de doelstellingen van je bedrijf? Of heb je een vraag? Vul dan rechts het formulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.